top of page

האתיקה המעשית של צילום בני אדם

כן, כותרת מפוצצת. אבל תודו, זה נשמע טוב.

מתחת לכותרת הזו נמצא הצורך והרצון שלי לדבר על איך להתנהל מול בני אדם, ונשים בפרט, בסשן צילום, מתחילתו ועד סופו. סוג של האני מאמין שלי, שאני מנסח עם השנים והולך ומתחדד לי עם הזמן.

לצערי, לא חסרים טריגרים בעולם האמיתי שיגרמו לנושא הזה להיות רלוונטי. לשמחתי, זה מאפשר לי להשתפר כל הזמן ולבחון את עצמי מול זה.

המסמך הזה כתב מתוך ניסיון, וגם מתוך טעויות. יש פה לא מעט תובנות שהגעתי אליהן רק אחרי שטעיתי ולא התנהגתי בהתאם אליהן. אני בטוח שבעתיד יצטרפו סעיפים נוספים כי סף הרגישות והדיוק כל הזמן עולה וטוב שכך.

יש לי מידי פעם סשנים שאי אפשר, פשוט אי אפשר, לקיים הכל ב-100 אחוז. לפעמים אני גם מגלה רק בדיעבד שלא הצלחתי לעמוד בכל מה שכתבתי פה והיו נקודות ששגיתי בהן. אני מנסה לשאוף כמה שיותר קרוב לשם.

אז הנה זה. המסמך נכתב בלשון צלם-זכר ומצולמת-נקבה, פשוט כי זו הסיטואציה שאני לרוב נמצא בה. כמובן שזה נכון לכל המגדרים והתפקידים.

בסוף הטקסט צירפתי אותו כתמונה, מוזמנים להשתמש ולשתף.


פנייה למצולמת

אם אתה לא מכיר אותה אישית ויש לכם חברים משותפים כדאי לפנות דרך חברה משותפת ולבקש ממנה שתבדוק איתה בשמך את הרצון הראשוני. תציג את עצמך כמו שצריך, תדאג שיהיה לך תיק עבודות או חשבון פייסבוק/אינסטגרם שמציג את העבודות שלך, ותן לה כמה זמן שהיא צריכה כדי לענות או לחשוב על ההצעה שלך. היא לא חייבת לך כלום ואתה זה שמבקש לצלם אותה. תתייחס בכבוד אליה, אל הזמן שלה ואל המאמצים הנדרשים ממנה. גם אם היא זו שיזמה את הסשן, הכוח והשליטה עדיין אצלך והיא מפקידה את הנראות שלה בידייך וגם את הביטחון האישי שלה. אל תיקח כמובן מאליו את ההסכמה שלה.


מטרה ורעיון

אני מאמין שמותר לשאול הכל - כל עוד אתה מוכן לקבל כל תשובה. תעשה את זה בעדינות, עם טקט ורגישות, אחרי שכבר דיברתם והצגת את עצמך והיא נתנה את הסכמתה העקרונית להצטלם עבורך. ובעיקר, קבל את התשובה שלה. אם התשובה היא לא וזה פוגע בחזון שלך זה לגיטימי לגמרי, תודה לה על הנכונות ותחפש את מי שזה כן יתאים לה. אל תעשה משא ומתן על התשובה שלה ואל תלחץ עליה.

תהיה ברור עם המטרה והרעיון שלך, קודם כל לעצמך.

תנמק ותסביר אותם באופן ברור למצולמת. מטרה יכולה להיות להיות כל דבר, החל מצילום לתערוכת יחיד יוקרתית, הפקת אופנה מסחרית או בשביל הכיף והנאה שבלצלם. כל עוד תהיה ברור וכנה מול המצולמת וכל עוד יש רצון, הבנה והסכמה הדדית, כל מטרה ורעיון הם לגיטימיים.

אולי לך בראש זה ברור לחלוטין, אבל לא תמיד המצולמת מבינה למה אתה מתכוון. ככל שתהיה יותר ברור עם הכוונות שלך ותכנון הסשן למצולמת יהיה ברור יותר, סביר להניח שהיא תרגיש יותר בנוח להסכים, ותמנע לעצמך אי הבנות בזמן אמת. אם זה מתאים, תן לה להיות חלק מהתכנון, להציע רעיונות ולהביע מחשבות. אתה מצלם אותה בזכות מי שהיא, ומי שהיא לא מסתכם אך רק במראה החיצוני שלה, אלא גם בדעות ובמחשבות שלה.


נוחות ואווירה

התפקיד שלך כמי שמנהל את הסשן הוא קודם כל לדאוג שלמצולמת נוח ונעים. אם היא רוצה להביא עוד חברה איתה, אם היא צריכה זמן להתארגן או להתחיל בקצב מסויים, אתה שם בשביל לאפשר לה את זה. גם אם הצילום עצמו הוא לא נוח או קשה פיזית, תבדק שנוח לה לבצע אותו, ותאפשר לה להפסיק בכל רגע שהיא מעוניינת.

תדאג שהמקום בו אתה מצלם מסודר ונקי, שיש לה מקום להחליף בגדים בפרטיות, שהטמפרטורה בו נעימה ובכלל, לדאוג לכך שהתנאים הם אופטימליים ביותר שאפשר. תדאג לכיבוד ותן לה לבחור את המוזיקה שהיא אוהבת. סטודיו יכול להיות מקום מאיים ומלחיץ, הרבה ציוד, הבזקים ופעולות שהמצולמת לאו דווקא מבינה. ככל שתסביר לה יותר מה קורה זה פחות ילחיץ אותה. אם היא לא מעוניינת בהסברים - היא תגיד.


רגישות

כשאתה מצלם מישהי אתה מצלם אותה עם כל ההיסטוריה הרגשית, הטראומות, הפחדים והפגיעות שהיא נושאת איתה כמו גם הדימוי העצמי שלה והאופן בו היא מרגישה כלפי הגוף שלה. בזמן הצילום זה באחריותך לנהוג בה ברגישות וכבוד. גם אם זה אומר שזה מאט את הסשן, פוגע ברעיונות מסויימים או אפילו מבטל אותו לגמרי. שום צילום לא חשוב יותר מתחושת הבטחון והאמון שלה. היצירה לא חשובה כמו החיים.

תחשוב פעמיים לפני שאתה מבקש משהו שעלול להיות לא נעים או רגיש וחשוף והאם הוא באמת נחוץ. לא תמיד היא תרגיש בנוח להגיד לא. לפעמים היא תקפא, תחשוש לאכזב אותך או לפגוע במאמץ שהשקעת, או שהיא הסכימה קודם אבל עכשיו זה כבר לא מתאים לה. תאפשר לה להתחרט בלי להרגיש אשמה. תהיה ערני. אם אתה מזהה בעצמך אי נוחות תעצור, תשאל אותה אם היא בסדר, ותן לה אפשרות לחזור למצב בו נוח לה. תהיה זהיר עם המילים והמעשים שלך. זה לא הזמן להומור גרוע, ההערות על הגוף שלה או אמירות מיניות ובוטות (ובכנות, זה אף פעם לא הזמן לזה).


רשות ותקשורת

בשום מצב, גם אם גורל הפריים תלוי בכך, אל תגע במצולמת בלי שביקשת מראש והסברת מה אתה הולך לעשות. אם זה משהו שהיא יכולה לסדר בעצמה ולא צריכה עזרה, תבקש ממנה לסדר את זה לפני שאתה מבקש רשות לסדר את זה בעצמך.

כשאתה צריך להתקרב מאד למצולמת או לצלם מזווית חריגה, למשל לעמוד מעליה או להתקרב לסופר קלוז אפ, תגיד מראש מה אתה הולך לעשות, חכה לתשובה שלה ורק אם היא מסכימה תעשה את זה. אל תפתיע אותה ואל תחדור למרחב האישי שלה ללא אישור.

באופן כללי, תהיה בדיאלוג עם המצולמת, תסביר לה מה קורה עכשיו ומה הולך לקרות בהמשך, תהיה סבלני לשאלות ופתוח להצעות.


אחרי הסשן

התמונות הן שלך, נכון. אבל הפנים והגוף של מי שמופיעה בהן הם של המצולמת. תשתף אותה בתמונות מהסשן, תן מקום גם לשיקול דעתה והעדפותיה, תאפשר לה להשתמש בהן אם וכאשר זה אפשרי, תבקש אישור לפני שאתה משתמש בתמונות, תוודא שזה בסדר להעלות את התמונות ולאן. אל תשלח תמונות רגישות לאחרים מבלי אישור מפורש של המצולמת. אם המצולמת מבקשת למחוק תמונה, בין אם זה מפרסום פומבי או מהכונן שלך, תהיה קשוב לזה וככל שזה אפשרי תעשה את זה, ואם זה לא אפשרי או שבחרת שלא תסביר לה למה.





bottom of page